Najczęściej spotykane cechy:
- brak unikalności - duplicate content - treść poprzez RSS z innych kanałów
- brak wartości - wymieszane pozycjonowane frazy i nic poza tym
- cloaking (ang. cloak - płaszcz) - serwowanie robotom wyszukiwarek (rozpoznawanych np. po adresach lub tzw. User agent) specjalnie spreparowanej wersji strony.
- nagromadzenie słów kluczowych - nadmierna liczba słów kluczowych może spowodować efekt odwrotny do zamierzonego i pogorszyć naszą pozycję
- słowa kluczowe niezgodne z treścią - słowa wpisane w META KEYWORDS absolutnie muszą zgadzać się z treścią strony
- ukrywanie słów kluczowych - ukrywanie tekstu na tle o tym samym kolorze, lub korzystanie z display: none w CSS jest niedozwolone
- ban - prędzej czy później zaplecza stawiane jako Black SEO dostaną bana, jednak są odpowiednie metody na zabezpieczenie się przed banem z powodu braku unikalnej treści
Zaplecze SEO to przede wszystkim nieetyczne techniki i masowe stawianie stron śmietników. Jedynym celem takich stron jest agregowanie treści i szybkie zbudowanie wielu podstron serwisu. Takie blogi śmietniki są wykorzystywane jako zaplecze, a najczęstszym dodatkiem do tego jest korzystanie z systemów wymiany linków (SWL).